מה קורה כאשר ישנה חברה קטנה עם מעט משאבים וללא אסטרטגיה ארוכת טווח?
מה ניתן לעשות כדי להגדיל פלח שוק? במיוחד על חשבון אלה המובילים בשוק זה.
מתקפה חזיתית, רחבת היקף ולאורך זמן דורשת יותר מהתוקף מאשר מהמתגונן.
במקרה כזה מלחמה פרטיזנית תופסת מקום ראשון. העיקרון הראשי במלחמה פרטיזנית הוא תכה ותברח.
הטקטיקה הזאת יעילה במיוחד במקומות בהם הענק, בגלל גודלו וקשיי תנועה, לא מספיק או לא יספיק להגיב. גם במקרים שהמוביל פשוט לא שם לב.
השיטות הבסיסיות לניהול מלחמה פרטיזנית, בקיצור נמרץ, הן כדלקמן:
1. המתקפה מכוונת לקונים שהקשר שלהם למותג מסוים וליצרן מסוים רופף. לקונים אלה, שהמותג לא חשוב להם ובעת הרכישה הם לוקחים בחשבון מאפיינים אחרים כגון מחיר, נגישות, שרות, עיצוב, יחסים עם היצרן.
2. המתקפה מכוונת לקונים שאינם מעניינים את המתחרים העיקריים. בראש ובראשונה אלה הקונים שכמות הקניות שלהם אינה גדולה מספיק או ייצור עבורם אינו כדאי. לחילופין ייתכן שביקוש למוצר חדש צץ לפתע והמובילים בשוק אינם מספיקים להגיב. בזמן הזה לוחם גרילה יכול להרוויח היטב. חשוב לתרגל חיפוש נישות בשוק ותגובה מהירה לשינויים.
3. מתקפות אגרסיביות ולא תדירות על עמדות של המתחרה תוך ניצול הורדות חד פעמיות של מחירים או מתן תנאים מיוחדים בהשוואה למתחרים אחרים. למשל כדי לזכות בהזמנה גדולה או לזכות בלקוח בעל פוטנציאל.
4. השיטה הבאה תלויה בקשרים ויכולות בניית לובי במסדרונות השלטון. כאן נעשה שימוש במתקפות שקשורות בעבירות על חוקי מונופולים, זכויות לרישום פטנטים, פרסומים מטעים. כמו כן מתקפות מצד גורמי החוק. אחת מהאפשרויות לזכות ביתרון כאשר משתמשים בשיטה הזו - התאחדות זמנית עם ארגון שיכול לבצע מתקפות שכאלה ויש לו צורך בכך.
5. מתקפה בפלחי השוק כה גדולים שמתחרים אינם מסוגלים לטפל בהם כביחידה אחת וחייבים לפזר משאבים. ייתכנו הפעולות הבאות. עבודה עם הלקוחות באזורים מרוחקים. קיצור זמני הספקה וזמני ביצוע הזמנות, כאשר אלה של המתחרים אורכים זמן רב. שיפור באיכות המוצרים, כאשר אצל המתחרים מופיעים קשיים בבקרת איכות בשל היקפי ענק של המכירות. ייעוץ טכני מקצועי כאשר המבחר עצום ולקוח מתקשה בבחירה. שירות משופר, אם המתחרה מעוניין רק בייצור ולא חושב על היבטים עסקיים אחרים.
מה ניתן לעשות כדי להגדיל פלח שוק? במיוחד על חשבון אלה המובילים בשוק זה.
מתקפה חזיתית, רחבת היקף ולאורך זמן דורשת יותר מהתוקף מאשר מהמתגונן.
במקרה כזה מלחמה פרטיזנית תופסת מקום ראשון. העיקרון הראשי במלחמה פרטיזנית הוא תכה ותברח.
הטקטיקה הזאת יעילה במיוחד במקומות בהם הענק, בגלל גודלו וקשיי תנועה, לא מספיק או לא יספיק להגיב. גם במקרים שהמוביל פשוט לא שם לב.
השיטות הבסיסיות לניהול מלחמה פרטיזנית, בקיצור נמרץ, הן כדלקמן:
1. המתקפה מכוונת לקונים שהקשר שלהם למותג מסוים וליצרן מסוים רופף. לקונים אלה, שהמותג לא חשוב להם ובעת הרכישה הם לוקחים בחשבון מאפיינים אחרים כגון מחיר, נגישות, שרות, עיצוב, יחסים עם היצרן.
2. המתקפה מכוונת לקונים שאינם מעניינים את המתחרים העיקריים. בראש ובראשונה אלה הקונים שכמות הקניות שלהם אינה גדולה מספיק או ייצור עבורם אינו כדאי. לחילופין ייתכן שביקוש למוצר חדש צץ לפתע והמובילים בשוק אינם מספיקים להגיב. בזמן הזה לוחם גרילה יכול להרוויח היטב. חשוב לתרגל חיפוש נישות בשוק ותגובה מהירה לשינויים.
3. מתקפות אגרסיביות ולא תדירות על עמדות של המתחרה תוך ניצול הורדות חד פעמיות של מחירים או מתן תנאים מיוחדים בהשוואה למתחרים אחרים. למשל כדי לזכות בהזמנה גדולה או לזכות בלקוח בעל פוטנציאל.
4. השיטה הבאה תלויה בקשרים ויכולות בניית לובי במסדרונות השלטון. כאן נעשה שימוש במתקפות שקשורות בעבירות על חוקי מונופולים, זכויות לרישום פטנטים, פרסומים מטעים. כמו כן מתקפות מצד גורמי החוק. אחת מהאפשרויות לזכות ביתרון כאשר משתמשים בשיטה הזו - התאחדות זמנית עם ארגון שיכול לבצע מתקפות שכאלה ויש לו צורך בכך.
5. מתקפה בפלחי השוק כה גדולים שמתחרים אינם מסוגלים לטפל בהם כביחידה אחת וחייבים לפזר משאבים. ייתכנו הפעולות הבאות. עבודה עם הלקוחות באזורים מרוחקים. קיצור זמני הספקה וזמני ביצוע הזמנות, כאשר אלה של המתחרים אורכים זמן רב. שיפור באיכות המוצרים, כאשר אצל המתחרים מופיעים קשיים בבקרת איכות בשל היקפי ענק של המכירות. ייעוץ טכני מקצועי כאשר המבחר עצום ולקוח מתקשה בבחירה. שירות משופר, אם המתחרה מעוניין רק בייצור ולא חושב על היבטים עסקיים אחרים.
אלי שביט - מייסד ומנהל הפרוייקט
www.HomeBiz.co.il - רעיונות גדולים לעסקים קטנים
www.HomeBiz.co.il - רעיונות גדולים לעסקים קטנים